Bratsch

En bratsch er en stryger, som ligner en violin, men den er større og har en dybere og lidt blødere klang. Bratschen er det ældste medlem af violin-familien. På italiensk hedder den viola, og navnet bratsch kommer fra det italienske viola de braccio, som betyder “arm-viola”. Bratschen er uundværlig i de store symfoniorkestre, hvor der sidder 10-12 bratschister, men også i små grupper som en strygekvartet eller klaverkvartet. Hvis du vil lytte til musik, hvor man virkelig kan høre bratschen, kan du for eksempel søge efter Sonata for Viola and Piano af Paul Hindemith eller Viola Concerto af komponisten Béla Bartók. Mozart spillede i øvrigt bratsch, og har i nogle af sine 6 stykker musik for strygerkvintetter også skrevet solostykker for bratsch.

Undervisning
I undervisningen på bratsch tager vi udgangspunkt i dit niveau og i, hvad for noget musik, du godt kan lide. Du kan få soloundervisning, og hvis du går i 6. klasse eller derunder, kan du få undervisning sammen med en ven eller veninde, hvis I kan nogenlunde lige meget. Endelig er det også en mulighed at få undervisning efter Suzuki-metoden. Det anbefaler vi til børn under 10 år.

Suzuki-undervisning
Suzuki-metoden er inspireret af den måde, små børn lærer deres modersmål på. Altså ved at lytte og efterligne. Undervisningen bygger på gehør - det vil sige, at man bruger øret, frem for at læse noder. Og derfor kan børn helt ned til 3 år få Suzuki-undervisning. Først senere, når man kan spille forskellige melodier, begynder man at lære noder. Forældre spiller en større rolle i Suzuki-undervisningen, end i anden musikundervisning. Som forælder deltager du i en stor del af undervisningen på Kulturskolen, og du er med, når dit barn øver sig derhjemme. Viborg er hvert år vært for et Suzuki-stævne for børn og voksne fra hele landet. Det ligger i starten af sommerferien.

Uanset om du får almindelig eller Suzuki-undervisning på bratsch tager vi udgangspunkt i dit niveau. Og du behøver ikke at kunne noder, når du starter.
Vores undervisning bygger på, at vi har det sjovt med musikken. Du får mest ud af det, hvis du øver dig tit – gerne hver dag. Og så er det også sjovest, fordi du vil mærke, at du bliver bedre.

Hvem kan spille bratsch?
Allerede som 3-årig kan man få undervisning efter Suzuki-metoden, men små børn vil starte med violin-undervisning, da violinen er mindre. Vil du have almindelig bratsch-undervisning anbefaler vi, at du er 10 år eller ældre.

Sammenspil
En bratsch åbner masser af døre til sammenspil, fordi den ikke er så almindelig som violinen. På Kulturskolen Viborg kan du blandt andet spille med i Storband og Strygersammenspil, og senere kan du komme med i Orkester MidtVest.

I løbet af en sæson vil du desuden blive inviteret til forskellige elevkoncert og workshops, hvor du møder andre børn og unge, som spiller det samme som dig eller noget helt andet.

Instrument
Du kan leje en bratsch hos Kulturskolen Viborg. Hvis du senere vil købe dit eget instrument, er det en god idé at snakke med din lærer først, så du finder det rigtige og til den rigtige pris. Du kan se prisen og betingelserne for at leje et instrument her.

Bratsch