HVAD ER KULTURSPOR?
Kulturspor er kreative forløb i Viborg Kommunes daginstitutioner, skoler og SFO’er, som kan indeholde musik, kor, billedkunst, tegning, scenekunst eller fortælling. I Kulturspor kommer en kulturskolelærer (enten en musiker, kunstner, tegner eller dramatiker) fra Kulturskolen Viborg på besøg og laver i samarbejde med en folkeskolelærer eller pædagog et forløb i en børnehavegruppe, klasse eller SFO. Kulturspor koordineres af Kulturskolen Viborg, men de enkelte forløb planlægges og udføres i et samarbejde mellem lærer/pædagog og kulturskolelærer.
Med Kulturspor får alle børn i Viborg Kommune adgang til at deltage aktivt i kreative fællesskaber – fællesskaber, som i sidste ende er med til at skabe trivsel i børnelivet. Derfor skal alle kommunale folkeskoler have Kulturspor fra skoleåret 2024/25. Det blev besluttet 8. december 2021 på et fællesmøde mellem Viborg Kommunes Børn- & Ungeudvalg og Kultur- & Fritidsudvalg. Her blev det også besluttet, at Kulturspor skal:
- sikre, at alle børn og unge aktivt i deres skole møder et varieret udbud af kunstneriske udtryk og får mulighed for selv at udtrykke sig herigennem.
- styrke samarbejdet og relationerne mellem de deltagende institutioner, så der skabes varige og bæredygtige samarbejder.
- skabe en model for tværfaglig kvalificering af involverede kulturskolelærere samt folkeskolelærere, pædagoger og elever til at indgå som ligeværdige samskabende parter.
EKSEMPEL:
BILLEDKUNST PÅ VESTRE SKOLE
Et Kulturspor på Vestre Skole tog udgangspunkt i en historie om to alfer, som klassen selv havde digtet på en skovtur. Opgaven blev at lave en alfefest, og klassen fik både prøvet tegning, maling, ler og naturmaterialer.
EKSEMPEL
SFO-KOR PÅ FIRE SKOLER
I foråret '23 lavede fire SFO-kor et fælles korprojekt, Villy Vrangvillig, som blev opført til Snapsting for Børn. Undervejs lærte børnene replikker og var med til at lave rekvisitter til forestillingen.
EKSEMPEL
GUITARKLASSE
I Stoholm har skolens 3. klasser guitarundervisning efter Haderslev-modellen. Det betyder, at de undervises i hele klasser ad gangen. Denne type undervisning bygger på en høj grad af planlægning og brug af digitale undervisningsmaterialer.
EKSEMPEL
MUSIK I PILEKVISTEN
I efteråret 2019 havde børnehuset Pilekvisten et forløb med sang- og rytmelege med børnegrupper i forskellige aldre. Her blev det tydeligt, at børnene sang mere end før, at de fandt en sammenhæng mellem rytme og bevægelse, og at musikken åbnede for en kreativ måde at være sammen på.
EKSEMPEL
BILLEDKUNST I RØDKÆRSBRO
I et billedkunstforløb lavede Kulturskolens billedkunstlærer Kristina sanselige opgaver med udgangspunkt i en "troldehøj" på børnehavens legeplads.
HVEM KAN DU MØDE I KULTURSPOR?
Kulturspor planlægges og koordineres på Kulturskolen Viborg, og som pædagog eller lærer vil du sikkert støde på én af de administrative medarbejdere. Men allervigtigst er selvfølgelig lærerne, som du også kan få et overblik over her.
PRESSE
ARTIKLER OM KULTURSPOR
Her kan du se de artikler, der har været skrevet om Kulturspor. Klik på artiklerne for at se dem i pdf-format.